For å utsmykke Harbitzalléen 5 har vi fått låne flere fotokunstverk fra samlingen til familien Møller. Utvalget er satt sammen av kurator Nina Sørlie. Møllersamlingen er Norges største fotokunstsamling i privat eie, og består av 800 fotografier tatt over et tidsspenn på over 160 år. Samlingen inneholder dokumentar-, mote og kunstfotografier i skjønn forening. Det finnes blant annet fotografier av H Cartier Bresson, Christer Ströholm, Mikkel McAlinden og Tom Sandberg.
Audience 5
Florenz (Galleria Dell’ Accademia)
Thomas Struth 2004

Thomas Struth (f. 1954) er en av Tysklands ledende samtidsfotografer.
Han og flere andre anerkjente tyske fotografer blir ofte omtalt som «The Düsseldorf School of Photography». Dette er ikke en gruppe, men selvstendige fotografer som alle hadde sine studieår under ekteparet Bernd og Hilla Becher på 1970-tallet. Store, fargefotografier og en imponerende detaljrikdom er betegnende for gruppens kunstverk.
En rekke ulike hendelser bidro til serien kalt «The Museum Photographs». Etter mange års virke i Italia med nærheten til en kultur der maleriet var intimt knyttet til religion, ønsket Struth å reflektere rundt kunstens ulike funksjoner i en sekulær verden. Hvordan ble de historiske kunstskattene egentlig opplevd og konsumert i dag? Siden slutten av 1970-tallet hadde Struth fordypet seg i fotografier om menneskeheten, dens ritualer og forhold til den fysiske verden. I museumsserien ønsker Struth å undersøke forholde mellom kunst, turisme og publikum. I Galleria Dell’Accademia har han montert kameraet ved foten av Michelangelos ikoniske David skulptur, og «observeret» publikums møte med det som må kunne omtales som et av verdens største underverker
Apothekernes Laboratorium
Dag Thorenfeld 2015

Dag Thorenfeld (f. 1961) er en norsk portrettfotograf. Han vokste opp på Bogerud i Oslo, og med utdannelse fra journalisthøyskolen. I 1984 begynte hans om fotograf i VG, og etter 6 år ved avisen valgte han å arbeide selvstendig. Thorenfeld arbeidet med flere ledende reklamebyråer og magasiner I Norge, og har hatt en rekke utstillinger her hjemme.
I 2015 fikk han i oppdrag og dokumentere Apothekernes Laboratorium på Skøyen. Han tilbrakte tid retter der etter at aktiviteten var lagt ned, og før Møller Eiendom startet bygging på tomten. Ut fra et omfattende bildemateriale ble det i 2019 gjort et utvalg, og en serie bilder ble utstilt i Galleri Shoot i Oslo. Fotografiene som på Harbitz Torg er et utvalg fra denne utstillingen. Serien er i sin helhet er gjengitt i boken Apothekernes Laboratorium med innledende essay av Erling Dokk Holm, utgitt på Press forlag.
Open Kimono
Pixy Liao 2019

Pixy Liao (f. 1979) er en kinesisk fotograf. Hun er født i Shanghai, men bor og arbeider for tiden i Brooklyn, New York. Liao er utdannet (MFA) ved University of Memphis, og er mest kjent for en serie kalt «Exeperimental Relationship»: Serien skildrer fotografen og hennes yngre, japanske kjæreste, Moro. Med fotografiene prøver Liao å endre måten samfunnet via media ser og presenterer nakenhet og kjønnsnormer på.
Underpass with Elephants
Lean Back, Your Life is On Track)
Nick Brandt, 2015

Bildet er fra en serie Brandt laget i 2015 kalt «Inherit The Dust». Engelskmannen, født i 1964, kom til Tanzania første gang i 1995 – for å lage en musikkvideo med/for Michael Jackson. Siden har hans motiver vært knyttet til det afrikanske kontinentet, og han arbeider aktivt for bevaringen av de ville dyrene der. Med fokus på hvordan dyrene lever vs har levd før menneskets negative inngripen i naturen, fremstiller han skyggesidene på en direkte, men estetisk tiltalende måte. Først når du som betrakter «jobber» med detaljene oppdager man ironien og Brandts holdninger.
Over flere år portretterte Brandt enkeltdyr og dyregrupper. Han unngikk telelinse for å komme så tett inn på dyrene som mulig – to reveal their personality. I «vår» serie har han blåst opp egne fotografier til life size strørrelse og plassert disse «kopiene» ut i den naturen på de stedene der dyrene naturlig hørte hjemme før menneskene grep inn. Tittelens parentes henviser til reklame boards’en i øvre høyre billeddel. Ta en titt og kjenn ironien.
Det er lett å tro at bilde er manipulert ut over det å plassere egne verk i naturen. Brandt fortalte at han uten hell prøvde å regissere menneske som opptrer i bildet, men de var for innsauset i sin egen verden til å ta regi. Så det man ser er en normalisering av dagliglivet en stund etter at bildet av elefantene er plassert i uterommet.